Allmänna villkor för Riksauktioners och Konkursauktioners nätbaserade försäljningssystem

Oktober 2022

1. Inledning

Riksauktioner och Konkursauktioner ingår i PN Trading AB:s nätbaserade försäljningssystem. Genom detta nätbaserade försäljningssystem kan säljande uppdragsgivarna och intresserade köpare enkelt mötas. Genom funktionerna Konkursauktioner, Inlämningsauktioner, Avvecklingsauktioner och Fordons- och entreprenadauktioner kan kunden enkelt skaffa sig en översikt över vilka varor som erbjuds för tillfället och lägga bud på dessa.

Riksauktioner kan genom försäljningssystemet också erbjuda köpare, såväl privatpersoner som företag, olika objekt för direktförsäljning. Efter att kunden har registrerat sig i försäljningssystemet, får denne möjlighet att köpa varor till de priser som där anges. Samtliga priser är angivna exklusive mervärdesskatt om inget annat anges. Vissa objekt prissättes efter förfrågan. Vid dessa objekt finns inget pris utsatt i systemet; intresserade köpare har istället att vända sig till Riksauktioner med prisförfrågan (anbud). Köpare blir den som efter kontakt och bekräftelse av Riksauktioner accepterat det pris som gäller för aktuellt objekt. Regler gällande betalning m.m. finns nedan.

Alla försäljningar som sker genom det nätbaserade försäljningssystemet sker på uppdrag av annan part. Det kan vara ett konkursbo eller någon annan näringsidkare eller en privatperson som nyttjar försäljningssystemet. Riksauktioner är aldrig säljare av de olika objekten.

Genom att kunden registrerar sig i försäljningssystemet accepterar denne samtliga de i detta dokument angivna villkoren, vilka kommer att gälla som köpevillkor vid en eventuell transaktion.

2. De olika auktionsformerna

2.1 Konkursauktioner – innebär att varorna som auktioneras ut kommer från ett konkursbo. Ett konkursbo finns endast under en begränsad tid och har till syfte att skapa så stor ekonomisk vinning åt sina borgenärer som möjligt. Det gör att det sällan finns någon bestående motpart för den som köper egendomen. Detta är viktigt att notera t.ex. om köparen vill göra gällande fel i en vara. Konsumentköplagen gäller i dessa fall men det kan vara svårt för en konsument att få rätt mot konkursboet eftersom det efter en tid upphör att existera.

Avvecklingsauktioner – Innebär att säljaren är under avveckling och därför säljer av olika typer av varor. Konsumentköplagen gäller men det kan även här vara svårt att få rätt mot säljaren vid en tvist eftersom syftet är att säljaren ska avvecklas.

Inlämningsauktioner – innebär att PN Trading har fått i uppdrag att sälja egendom från någon annan aktör eller privatperson än ovanstående. Konsumentköplagen gäller i förhållande till säljaren om denne är en näringsidkare.

Fordons- och entreprenadauktioner – Samtliga objekt kan härstamma från konkurser eller andra aktörer. Om ett fordon har sålts genom konkursauktion kan det inte tas i anspråk av Kronofogden för fordonsrelaterade skulder (parkeringsanmärkningar, trängselskatter m.m.) som uppkommit före försäljningen eller senast samma dag.

3. Grundläggande funktioner vid köp på auktion

3.1 Genom det nätbaserade försäljningssystemet säljs olika objekt på auktion genom budgivning. Kunden kan avge bud i systemet vilket är aktuellt under den tid som auktionen pågår. Vid avgivande av bud erhåller kunden en bekräftelse direkt på skärmen. Bjuder någon annan över den aktuella budnivån erhåller kunden en bekräftelse på att det lagda budet inte längre är det högsta.

3.2 Aktuella bud kan följas under fliken Mina bud. Finns det inget högre bud vid auktionens sluttid tillfaller objektet budgivaren. Denne erhåller inom 24 timmar en bekräftelse på att han eller hon har vunnit auktionen.

3.3 Höjning av ett redan befintligt bud sker med minst 50 kr. För fordon- och entreprenadmaskiner samt särskilt värdefull egendom sker höjning med minst 500 kr.

3.4 För att underlätta användandet av systemet finns en budhistorik för varje enskilt objekt. Här registreras samtliga avgivna bud för objektet, med information om vem som lagt budet, datum och klockslag samt nivå.

3.5 Budbevakning innebär att kunden själv kan välja en högsta nivå. Systemet kommer därefter genom motbud att för kundens räkning bevaka objektet upp till denna nivå. Kunden behöver genom användandet av denna funktion inte själv följa budgivningen för att bevaka sin högsta nivå. En avgiven budbevakningsnivå är bindande och innebär att Kunden accepterar ett avtal på en prisnivå inom det intervall som budbevakningen gäller.

4. Gemensamma regler

4.1 Köpare

För att kunna avge bud på olika objekt i en auktion eller köpa objekt i det nätbaserade försäljningssystemet, måste kunden vara registrerad som Köpare. Efter att all nödvändig information har lämnats vid registrering visas en sida med aktuella uppgifter; däribland valt användarnamn samt lösenord. Var noga med att skriva upp denna information.

Registrering som Köpare kan endast ske av den som fyllt 18 år. Köpare kan registrera sig som företagskund eller privatkund.

Personnummer eller organisationsnummer är nödvändig information för att registreringen ska bli korrekt och för att konkursboet eller uppdragsgivaren ska ha möjlighet att överföra viss egendom på köparen, exempelvis fordon. Om ett felaktigt person- eller organisationsnummer angetts kommer kunden att stängas av från systemet.

4.2 Alla personuppgifter hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Genom registreringen samtycker kunden till att personuppgifter lagras och behandlas av PN Trading. Informationen kommer inte att överlåtas, visas eller upplåtas till tredje part. Genom registreringen samtycker kunden till att PN Trading kontinuerligt informerar denne angående kommande auktioner och andra erbjudanden. Ett sådant samtycke kan när som helst återkallas av kunden.

För mer information om hur personuppgifterna behandlas ta del av Integritetspolicy.

Kunden kan när som helst radera sitt konto från det nätbaserade försäljningssystemet med undantag från situationer då kunden har ouppklarade affärer. När kontot raderas försvinner all information som har sparats om kunden och genomförda transaktioner i systemet.

5. Objekten

5.1 Det finns ingen begränsning av vilken typ av objekt som säljes genom systemet. Det kan röra sig om kontorsmöbler, datorer eller maskiner. Det innebär att det i vissa fall även kan finnas objekt såsom fastigheter samt fastighetstillbehör till försäljning.

5.2 De varor som säljs genom försäljningssystemet finns antingen i PN Tradings lokaler i Vallentuna eller i uppdragsgivarens lokaler.

5.3 Vid försäljning av datorer samt digital utrustning och maskiner överlåtes aldrig licenser, mjukvara eller annan programvara tillsammans med objektet. För det fall att sådan programvara trots detta fortfarande finns installerad på objektet ankommer det på köparen att kontakta programvaruleverantören för att erhålla en licens.

5.4 Alla objekt säljs i befintligt skick utan någon föregående besiktning av objekten. Information som lämnas om objekten kommer från säljaren. Kunden uppmanas att själv besikta alla objekt som säljs genom systemet på plats i den lokal där objekten förvaras. I lokalen kan Kunden få information om auktionens status, vilka de ledande buden är och själv lägga bud på de olika objekten.

6. Köparens skyldigheter

6.1 Ett för kunden bindande avtal träffas då;

(1) Kunden accepterar det pris Riksauktioner anvisar för ett objekt som säljs direkt genom att klicka på ”Köp” symbolen i systemet eller anbud.

(2) Kunden registrerar ett bud i en auktion vilket visar sig vara det högsta budet då auktionen avslutas.

6.2 Efter att kunden har vunnit en budgivning eller köpt ett objekt åligger det denne att hämta objektet på tid och plats som anges i auktionsinformationen. Objektet utlämnas och äganderätten övergår på köparen först när full betalning har avgivits.

Hämtning kan också ske på annan tid eller plats efter särskild överenskommelse med representant från Riksauktioner. Sådan överenskommelse ska träffas i förhand via e-post.

6.3 Avhämtas ej objektet enligt instruktioner får Riksauktioner häva köpet, debitera dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen eller sälja objektet på nytt. Den kund som inte avhämtar inropat gods kommer att stängas av från vidare budgivning i systemet och förhindras att lägga nya bud. Riksauktioner kan även komma att vidta rättsliga åtgärder för att kräva kunden på de merkostnader som uppstått, t.ex. kostnader för lagerhantering.

6.4 Det åligger kunden att ta del av all information avseende en auktion, Direktförsäljning eller angående objektens skick. Vid varje auktion eller Direktförsäljning meddelas tider då objekt ska avhämtas samt betalas. Respekteras inte dessa tider kan Riksauktioner inte svara för att objektet kommer att kunna lämnas ut till kunden. Kan så ske ska kunden utöver köpeskillingen svara för de extra kostnader som drabbat Riksauktioner på grund av kundens dröjsmål, t.ex. kostnader för transport från den lokal där auktionen genomfördes.

7. Betalning

7.1 Betalning kan ske genom något av följande sätt.

(1) Direktinsättning på klientmedelskonto BG 5849-4808, eller på konto 03 892 612 7, clearingnr 8242 hos Roslagens Sparbank. Observera att kvittens på betalningsuppdrag måste uppvisas innan utlämning kan ske samt att förhandsnotering givits från banken. Riksauktioner förbehåller sig rätten att genom kontakter med bank bekräfta att betalning har skett.

(2) Betalning med kort, accepterade kort är VISA samt MasterCard.

(3) Swish-betalning på plats eller QR-kod som erhållits på mail.

För betalning med kort accepteras högst 10 000 kr per kund om inte annat har överenskommits

8. Avgifter m.m.

8.1 För varje objekt som försäljes genom systemen tillkommer mervärdesskatt på 25 procent (undantag gäller olika fordon samt auktioner på uppdrag av dödsbon och privatpersoner).

8.2 På det slutliga priset tillkommer dessutom en serviceavgift per objekt om 10 % av köpeskillingen dock minst 100 kr exklusive mervärdesskatt max 10 000 kr för användningen av Riksauktioners system.

Serviceavgiften återbetalas inte om Kunden ångrar sitt köp eller vid reklamation återlämnar ett objekt då det är en avgift för att nyttja tjänsten.

9. Övriga bestämmelser

9.1 Riksauktioner friskriver sig härmed till fullo för eventuella skrivfel i försäljningssystemet. Som kund är det viktigt att notera att ingen garanti lämnas för att bilderna i systemet exakt återger objektets utseende. Avvikelser kan förekomma. Vid osäkerhet bör kunden kontakta Riksauktioners kundtjänst för att erhålla klargörande information.

9.2 Riksauktioner förbehåller sig rätten att göra om en budgivning på grund av exempelvis tekniska fel i systemet. Vidare har Riksauktioner full rätt att avgöra om bud ej ska antas från budgivare, samt neka budgivare från att fortsättningsvis avge bud i systemet.

9.3 Fram till det att ett objekt har betalats och hämtats har Riksauktioner alltid rätt att avbryta auktionen. Detta kan ske av olika orsaker t.ex. på uppdragsgivarens anmodan eller om det uppkommer tvist om äganderätten till egendom i en konkurs.

10. Kontakt m.m.

Riksauktioners kundtjänst kan nås på telefonnummer 08-446 17 12. Det går bra att skicka e-post på adress support@riksauktioner.se